12-02-2015

Over slachtoffers en benadeelden

In de marge van wat op Canvas in Terzake gisteren 112 2015 besproken werd komen we bij 116 000 childfocus

Het slachtoffer dat het noodnummer 112 belt.

The victim calls 911



victim (n.)

late 15c., "living creature killed and offered as a sacrifice to a deity or supernatural power," from Latin victima "person or animal killed as a sacrifice." Perhaps distantly connected to Old English wig "idol," Gothic weihs "holy," German weihen "consecrate" (compare Weihnachten "Christmas") on notion of "a consecrated animal." Sense of "person who is hurt, tortured, or killed by another" is recorded from 1650s; meaning "person oppressed by some power or situation" is from 1718. Weaker sense of "person taken advantage of" is recorded from 1781.

victĭma , ae, f. perh. root vig- of vigeo; with superl. ending; cf. Corss. Ausspr. 1, 509 sq.,
I.a beast for sacrifice adorned with the fillet (vitta), a sacrifice, victim (cf. hostia).


De benadeelde is diegene die nadeel heeft van diegene die het voordeel had
In het etymologisch woordenboek verklaard vanuit het voordeel

 voordeel znw. o., mnl. voordeel, vordeel, mnd. vordēl, mhd. nhd. vorteil bet. eigenlijk ‘deel dat men vooruit heeft’. — Daartegenover staat mnl. achterdeel, mnd. achterdēl, waarnaast sedert Kiliaen nadeel optreedt.

Er wordt geen oorspronkelijke betekenis gegeven van na-

Men spreekt van de delen, voor- en na- verdeling, de een neemt het voor- en de ander resteerd het nadeel.  Diegene die met het verlies blijft zitten.  Diegene met het voordeel neemt wat hij begeert en laat de benadeelde achter met het nadeel.  De benadeelde wordt geschonden in zijn rechten (cfr. rego).


In de volksmond spreekt men ook van genaaid worden, van het werkwoord naaien



taboo (v.) Look up fuck at Dictionary.com 
 
 
'Flen flyys'
Non sunt in celi
quia fuccant uuiuys of heli
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten